Kezdhetném azzal, hogy milyen örvendetes, hogy az idén immáron huszonegyedszer megrendezett versenyre beadott pályaművek milyen sokszínű alkotó gondolkodásról adnak tanúbizonyságot a felnövő generációk részéről. De kezdhetném azzal is, hogy még szép, hogy a fiatalok kreativitásán, szellemességén úton-útfélen meglepődünk; nagyon szomorú lenne, ha pusztán előző generációk valaha újító, de mára kissé megfakult ötletességeit jól betanult leckeként felmondó alkotásokkal találkoznánk egy olyan versenyen, mely a világ formálására szólítja fel pályázóit. Inkább az a csodálatra méltó, hogy a közoktatásban elsajátítandó egyre gyarapodó, jelentős részben kétes szavatosságú információtömeg befogadása mellett a pályázóknak marad idejük és energiájuk arra, hogy azzal foglalkozzanak, ami valóban érdekli őket, sőt, mi több, meg is valósítsák saját ötleteiket.
A díjazott művek között van, ami első pillantásra is kézzelfogható hasznot hajt, és van, ami teljesen haszontalan, elsősorban esztétikai értéket képvisel. Van, amit éppen azért díjazott a zsűri, mert gördülékeny, tökéletesen kivitelezett és megvalósított formában old meg egy problémát, és van, amelyik vázlatos formában mutatja be alkotója képességeit, előrevetítve későbbi pályájának sikereit. Némelyik pályamű már nagykorú fiatal felnőtt alkotótársak műve, míg másiknak önállóan dolgozó kiskamasz a szerzője. Van köztük amatőr eszközökkel, diák szereplőkkel és sok találékonysággal, tehetséggel létrehozott remek videofilm, de van magabiztosan végiggondolt adatgyűjtő mini műhold, illetve hasznos webes alkalmazás. Díjazott lett több szellemes ötleten alapuló számítógépes játék mellett az iskolai ebédelést megkönnyítő számítógépes rendszer, ötletesen megvalósított animációs film, kiemelkedően szellemes robot-összeállítások és az iskolai kötelező olvasmány befogadását segítő annotált hangoskönyv is.
Ahogy az eddigi évek során, úgy idén is a zsűrinek jóval könnyebb dolga lett volna, ha almákat körtékkel kellett volna összevetni, de éppen ez tette élvezetessé a pályaművekben való elmélyülést: az alkotó energiák, az ötletek és megvalósítások sokfélesége számunkra is átélhetővé tette, hogy a világ formálása akár szokatlan felvetéseken, akár szellemes, újszerű technikai megoldásokon, egyéni látásmódon keresztül is lehetséges. A gratuláció mellett tehát leginkább köszönettel tartozunk a pályázóknak azokért a szellemi kalandokért, melyeket alkotásaikon keresztül számunkra is átélhetővé tesznek.
Szegedy-Maszák Zoltán
zsűrielnök, képzőművész, egyetemi tanár
I could begin by stating how gratifying it is to see the diversity of creative thinking among the younger generation in the entries to this year's competition, now in its twenty-first year. I could also start by saying that it is no wonder that we get to be surprised by the creativity and wit of young people from time to time; it would be very sad if we were to see works that were once innovative but now somewhat stale, and that were merely a well-learned lesson in the inventiveness of previous generations, in a competition that calls on its participants to shape the world. What is rather admirable is that, while absorbing the ever-increasing mass of information, much of it of dubious validity, that public education provides, the contestants have the time and energy to work on what they are really interested in and, what is more, to put their own ideas into practice.
Among the prize-winning works, there are some that at first glance have a tangible benefit, and others that have a primarily aesthetic value. There are some that the jury chose precisely because they solve a problem in a smooth, perfectly executed and realised way, and others that showcase the skills of their creator in a sketchy form, foreshadowing the success their future career. Some entries are the work of young adults collaborating, while others are the work of independent youngsters. Some of them are great video films made with amateur tools, student actors and a lot of ingenuity and talent, and others are confidently thought-out data-gathering mini-satellites and useful web applications. Among the winners are several computer games based on a number of witty ideas, a computer system that makes school lunch easier, a cleverly realised animated film, some exceptionally witty robot assemblies and an annotated audio book to help with compulsory reading in schools.
As in previous years, the jury would have had a much easier time comparing apples to pears, but this is what made immersing ourselves in the entries so enjoyable: the creative energy, the diversity of ideas and realisations made us experience that it is possible to shape the world through unusual ideas, witty, innovative technical solutions and individual vision. So, in addition to our congratulations, we owe the applicants a thank you for the intellectual adventures that their creations brought to life for us.
Zoltán Szegedy-Maszák
president of the jury, visual artist, university professor
A Lunchr célja az iskolai étkeztetési folyamatok optimalizálása és hatékonyabbá tétele fizikai token rendszer használatával. A program alapötlete is rendkívül innovatív, de megalkotói már most sikeresen átültették iskolájuk mindennapjaiba és fejlesztik azt folyamatosan a felhasználói visszajelzések alapján. Amennyiben a fejlesztők a saját iskolájuk falain kívül is tervezik népszerűsíteni a terméküket, a jövőben rengeteg iskolának segíthet a gördülékenyebb és gyorsabb ebédrendszer lebonyolításában, valamint bizonyos szempontokat tovább gondolva akár napjaink egyik globális problémáján, az ételpazarláson is. Külön említést érdemel a projekttel kapcsolatos dokumentumkészlet, melyben profi folyamatábrákon és nyílt forráskódon keresztül ismerhetjük meg azt részletesebben.
További információ a programról itt elérhető.
Lunchr aims to optimise school catering processes and make them more efficient by using a physical token system. The basic idea behind the programme in itself is highly innovative, and its creators have already successfully implemented it in their school and are continuously improving it based on user feedback. If the developers plan to promote their product beyond the walls of their own schools, it could help many schools in the future to run a smoother and faster lunch system and, further developing some aspects, even address one of today's global problems: food waste. A special mention should be made of the project's documentation set, which provides more detailed information on the project through professional flowcharts and open source code.
Further information about the project is available here.
Marcell és Máté jól átgondolt rövidfilmmel jelentkeztek a versenyre. Tudatosan tervezett jelenetek, szakszerű kompozíciók, értő kameramunka, hatékony vágás jellemzi a Csaót, még több kézikamerás szekvenciát is sikerült lőni úgy, hogy egyik sem lett hatásvadász vagy túlzó. Minden döntésnek, amit a srácok hoztak, van helye a filmben, a fókuszhasználattól a zörejezésig, nincs olyan elem, ami amatőr érzetű vagy fölösleges. A helyszínek és a színészek / szereplők adottságait sikerült jól felismerni és maximálisan hasznosítani, a veretes iskolai öltöző ódon falaitól egészen az utolsó SMS-ig. A színészvezetés az egyik legtrükkösebb dolog egy kezdő filmesnek, mert nincsenek hozzá youtube tutorialok, főleg, ha a színészek esetleg egyben a haverjaid is. A Csaóban a performanszon nem érezni a rendezői nyomást, őszinte és természetes, pontosan annyira bájos és ügyetlen párbeszédekkel, pauzákkal, reakciókkal, feszültséggel, mint amilyenek egy ilyen mikrodráma építkezéséhez kellenek. Bravó.
Marcell and Máté entered the competition with a well thought-out short film. Consciously planned scenes, professional compositions, skilful camerawork, effective editing characterise Csao, and the creators even managed to shoot several handheld sequences without any of them becoming overly pretentious or overdone. Every decision the guys made has a place in the film, from the use of focus to the use of noise, there is no element that feels amateurish or superfluous. The locations and the gifts of the characters were well recognised and used to maximum effect, from the old-fashioned walls of the beat-up school changing room to the last text message. Managing the acting is one of the trickiest things for a beginner filmmaker, because there are no youtube tutorials for it, especially when the actors might also be your buddies. You don't feel the directorial pressure in the performance in Csao, it's honest and natural, with just the right amount of charm and awkward dialogue, pauses, reactions and tension to build a micro-drama like this. Bravo.
Kelemen Boldizsár tizennégy éves kora ellenére érett tudatossággal keresi az új kihívásokat alkotó fantáziájának és gyarapodó tudásának hasznosítására. Játékos – és szellemesen elkeresztelt – projektjei folyamatos fejlődésről tanúskodnak. A Szörpkészítő – szirupos automata, illetve a Kakaókészítő - Vernie új élete című pályaművek a Lego kreatív robotkészletéből felhasznált hardver-elemek és a Scratch programozási környezet kreatív felhasználásán, a Buborékok Barának viszont már az Arduino környezet, szervomotorok, ventilátor és szappanbuborékfújó önálló, szellemes kombinációján alapul. A három pályamű meggyőzően mutatja be, ahogy Kelemen Boldizsár folyamatosan fejleszti kreativitását, elmélyítve tudását és felgyorsítva ismereteinek fejlődését.
Despite being fourteen, Boldizsár Kelemen has a mature awareness of new challenges to harness his creative imagination and growing knowledge. His playful - and wittily named - projects are a testament to his continuous development. The Syrup Maker - a syrup vending machine and the Cocoa Maker - Vernie's new life are based on the creative use of hardware elements from Lego's creative robot kit and the Scratch programming environment, while Bubbles for Bara is based on a witty combination of the Arduino environment, servo motors, a fan and a soap bubble blower. The three entries are a convincing demonstration of how Boldizsár Kelemen is constantly developing his creativity, deepening his knowledge and accelerating his skills.
Aki utazik, az gyakran repül, és aki repül, az gyakran frusztrált: késik a gép, még tankol, még kiszállnak… ilyenkor nehéz belegondolni, mit érezhet az irányító a reptéren, akinek a mi frusztrációnk tárgya csak egy a sok labda közül, amivel felelősségteljesen zsonglőrködnie kell. Benedek munkája egy szimulációs logikai játékon keresztül mutatja be a reptéri irányító sokak számára ismeretlen és alulértékelt, de a pilótákénál nem kevésbé felelősségteljes és komplex munkáját. Taxizás, várakoztatás, ki- és beszállás, tankolás, minden folyamatnál egy óra ketyeg, és minden döntésünknek súlya van. A játékmenet egyszerűen építkezik, mondhatni banálisan könnyű a dolgunk eleinte: érkeztetés, várakozás, indítás, de minél több gép kerül a rendszerbe, a dolgok annál gyorsabban mennek ki a fejünkből és csúsznak ki a kezünkből. Félrevezetően egyszerű megjelenése ellenére és csilivili effekteket nélkülözve is sikerült Benedeknek egy jól működő játékot készíteni, ami nyelvtudástól függetlenül élvezhető és ugyanúgy kihívást jelent kicsiknek és nagyoknak.
A játék elérhető ide kattintva.
People who travel often fly, and people who fly are often frustrated: the plane is late, it's still being refueled, some passengers still need to get off... it's hard to imagine what the controller at the airport must be feeling, for whom the object of our frustration is just one of the many balls to juggle responsibly. Benedek's work uses a simulation logic game to show the unknown and underestimated job of the airport controller, but no less responsible and complex than that of the pilot. Taxiing, waiting, disembarking and embarking, refuelling, there is a clock ticking on every process and every decision has a weight. The gameplay is simple, banal at first: landing, waiting, starting, but the more planes you add to the system, the faster things get out of hand and out of control. Despite its deceptively simple appearance and lack of flashy effects, Benedek has managed to make a well-functioning game that can be enjoyed by all language skills and is a challenge for young and old alike.
The game is available here.
A TPS (Third Person Shooter) akciójáték utópisztikus kibertérbe kalauzol bennünket, amelyben tollas főszereplőink plutonikus fegyverek segítségével igyekeznek átvenni az irányítást vöröslően gonosz ellenségeik felett. A játék grafikája rendkívül szerethetően és ízlésesen idézi meg az arcade videójátékok aranykorát, mely megállja a helyét napjaink kortárs indie játékai között. Külön dicséretet érdemel, hogy az alkotók figyelembe vették a testreszabás lehetőségét is a karakterek külsejénél.
A játék elérhető ide kattintva.
The TPS (Third Person Shooter) action game takes us into a utopian cyberspace, where our feathered protagonists use plutonic weapons to take control of their red, evil enemies. The game's graphics evoke the golden age of arcade video games in a very lovable and tasteful way, and it stands up to the contemporary indie games of today. The fact that the creators have taken into account the possibility of customising the appearance of the characters deserves special praise.
The game is available here.
Helga válasza a nevezésben a “Készítés”-re (“Fotókat csináltam az asztalon.”) pontosan azt keresetlen és találó őszinteséget tükrözi, ami az animáció ereje. Személyes és kedves, ugyanakkor, ötletes, ahogyan a beállításokat elkészítette és a mozgásokat megmutatta, ahogyan végigvezet bennünket ezen a mikrotörténeten. Egyszerű és tiszta a képi világ, a kis csaholás hang pedig pont eléggé kiegészíti a mozgást és a hangulatot. Tetszik, ahogyan a végén beleláthatunk a készítés rejtelmeibe is. Csak így tovább, szívesen látnánk még ilyen animációkat!
Helga's response to "Making" when submitting her entry ("I took photos on the table.") reflects exactly the kind of straight-out and apt honesty that is the power of her animation. She is personal and kind, yet, at the same time, imaginative in the way she has made the settings and shown the movements as she leads us through this microstory. The imagery is simple and clean, and the little chuckling sound is just enough to complement the movement and atmosphere. I like the way we also get a glimpse into the mystery of the making at the end. Keep it up, we'd love to see more animations like this!
Olyan játékot programoztak a pályázók, ami az ötfős zsűri és a még jelenlévő két C3 munkatárs teljes figyelmét igényelte és lekötötte, igazán élvezetes volt a tesztelés! Izgalmas játék, eredeti alkotás, ráadásul ötletesen kombinálja a készítéshez használt szoftvereket. Bejött a geek vizuális világ is - ezen persze még lehetne fejleszteni.
The applicants programmed a game that demanded the full attention of the five-member jury and the two C3 staff members present, and it was a real pleasure to test! It is an exciting game, an original creation, and a creative combination of the different softwares used to make it. The geeky visual world was also a nice touch - of course, this could be improved.
Modern problémák modern megoldásokat igényelnek! A gyakori Youtube-használók minden bizonnyal észrevették már, hogy az alkalmazás legújabb algoritmusa nem mutatja a feliratkozási listára várt videók közül az összeset. Erre a problémára keresett megoldást Tóth Marcell, amikor elkészítette ezt a praktikus weboldalt, amelynek segítségével úgy böngészhetsz kedvenc csatornáid frissen posztolt videói között, hogy te és a tartalomgyártók is biztosak lehettek, hiánytalanul és időrendben találjátok meg őket!
Modern problems need modern solutions! Frequent Youtube users will have noticed that the latest algorithm of the app does not show all the videos you have waiting in your subscribe list. This is the problem Marcell Tóth was looking for a solution to when he created this handy website that lets you browse through the freshly posted videos of your favourite channels, so that you and the content producers can be sure to find them in chronological order and without gaps!
A kötelező olvasmányok - mint azt nevük is mutatja - sajnos kötelezőek. Nincs ez másképp Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéjével sem, aminek elolvasásához Salomon Brúnó Róbertnek nem igazán fűlött a foga. Ebből a nem-akarásból született meg ez a kompakt weblap, amelyen egyszerre érhetjük el az eredeti művet, olvashatjuk a Nádasdy Ádám által modernizált és jegyzetekkel kiegészített szövegváltozatot, valamint hallgathatjuk mellé a hangoskönyvet. Így amikor ezen a modern, letisztult megjelenésű honlapon nyakig merülünk a Csongor és Tünde világában, hamar rájöhetünk: talán mégsem olyan kár, hogy kötelező.
A honlap elérhető ide kattintva.
Compulsory readings are - as the name suggests - unfortunately compulsory. It is no different with Mihály Vörösmarty's Csongor and Tünde, which Brúnó Róbert Salomon did not really have the stomach for reading. It is from this unwillingness that this compact website was born, where you can access the original work, read the modernised version of the text with notes by Ádám Nádasdy and listen to the audio book. So, when you dive neck-deep into the world of Csongor and Tünde on this modern, clean-looking website, you soon realise that perhaps it's not such a shame that it's compulsory after all.
The website is available here (in Hungarian language).
A Váradi Ákos és Tesnádi Tamás által létrehozott Miniműhold nem csupán szellemes vállalkozás, de sokféle, elmélyült tudáson alapuló, részletesen és kreatívan végiggondolt alkotás. A különböző, párosítható hardvereszközök megtalálása, összeillesztése, illetve a műhold vázának a Shapr3D CAD tervezőprogrammal való megtervezése komoly előzetes tanulmányokról, ismeretekről tanúskodik. Éppen az ilyen, különféle területeken szerzett tudás alkotó összekapcsolásán alapuló, diszciplínákon átívelő gondolkodásmód az, ami világunk formálására napjainkban alkalmas és jövőbe mutató.
The Mini satellite created by Ákos Váradi and Tamás Tesnádi is not only a witty undertaking, but also a work based on a wide range of in-depth knowledge, thought through in detail and creativity. Finding and assembling the various hardware devices that can be paired, and designing the satellite's skeleton with the Shapr3D CAD design program, is evidence of serious prior studies and knowledge. It is precisely this kind of cross-disciplinary thinking, based on the creative combination of knowledge from different fields, that is capable of shaping our world today and pointing the way to the future.